Berna Kurt
Moiseyev Dans Topluluğu Türkiye’den
“geldi geçti”. Kelimenin tam anlamıyla böyle oldu, çünkü yalnızca bir gösteri
sundular. Kimselerin haberi de olmadı. Ben de, tesadüfen haberdar olan bir arkadaşım
sayesinde izleme fırsatı buldum.
Öncelikle, Birleşmiş Milletler
toplantısı olduğu söylenen bir etkinlik yüzünden, gösteri mekȃnına ulaşana
kadar akla karayı seçtiğimizi not etmem gerekiyor. Kapılardan geri çevrildik,
hiçbir yönlendirme olmadığı için yanlış yollara girdik. Artık dünyaları
buluşturan ülkemizde, dünyaca ünlü bir topluluğun gösterisi “dostlar
alışverişte görsün” anlayışıyla organize edilmişti; dostlar “görebilirse”
tabii! Koskoca topluluk geldi geçti, kimsenin haberi olmadı, olan da mekȃna
ulaşana kadar yollarda süründü! Tahmin edeceğiniz gibi seyirci kompozisyonu da
oldukça ilginçti: muhtemelen yarıdan fazlası bizzat davetli olan, takım
elbiseli siyaset ve diplomasi çevreleri ile onların güzide eşleri; topluca
getirilen ama nereye, niye geldiğini tam algılayamamış öğrenci toplulukları… vs.
Meğerse Türk-Rus
Kültür Vakfı ile Rus ve Türk Kültür Bakanlıkları’nın desteğiyle düzenlenen Rus
Kültürü Festivali vesilesiyle buluşmuşuz hepimiz eski Lütfi Kırdar’da, şimdinin
İstanbul Kongre Merkezi Harbiye Salonu’nda…
O ünlü “Devlet Akademik S.S.C.B.
Halklarının Halk Dansları Topluluğu” “Rus Halk Dansları Topluluğu” oluvermiş bu
arada. Bilmesek gerçekten de afişte belirtildiği gibi “Halk Dansları Devlet
Akademik Ansamblesi’nin(?)” “Rus Halk Dansları Gösterisi”ni izlediğimizi
zannedecektik. Bazılarının ellerinde festival broşürü benzeri bir şeyler vardı
ama yalnızca bu gösteriye yönelik olarak hazırlanmış bir program dergisine
ulaşamadık biz. Ertesi gün ilgili haberleri taradığımda karşıma çıkan koreografi
isimleri, “Rus Halk Dansları Gösterisi” etiketinin anlamsızlığını ortaya
koyuyordu: “Rus” dansları ile tematik dansların yanı sıra, Kalmuk dansları, Tatar dansları, Moldova
dansları, “Kadril” dansı, “Yedi
Güzel” adlı Başkır dansı, “Besarabya” adlı çingene dansı, Horumi adlı
Gürcü dansı (Türkiye’de daha çok “Orta Batum” olarak bilinir)…vd. de sergilenmişti.
Yaklaşık 1,5 saat süren gösteride,
elliye yakın dansçı, ondan fazla koreografi sergiledi. Fazlasıyla sahneye hakim ve profesyoneldiler, neredeyse tek bir hata bile yapmadılar. “Hata”sızlığın
altını çiziyorum çünkü topluluğun öncülüğünü yaptığı estetik model, halk
danslarını stilize ve senkronize bir şekilde yorumlayan “hareket koroları”nın
milimetrik hesaplara dayalı mizansen geçişlerine dayanır. Topluluk, Soğuk Savaş
yıllarında önce sosyalist ülkelerdeki, daha sonra da -Türkiye de dahil olmak
üzere- başka ülkelerdeki devlet halk dansları topluluklarına model oluşturmuştur.
Geleneksel dansları çeşitli sahne sanatı araçlarından beslenerek sergilemiş ve anonim-tek
tip görünüşlü bale dansçılarının senkronize-tek vücut yorumlarıyla “mutlu mesut”
Sovyet halklarının bir aradalığını ortaya koymuştur. O yüzden de, bu gösteri ile
Türkiye’deki Devlet Halk Dansları Topluluğu ve Anadolu Ateşi gibi grupların
gösterileri arasında ortaklıklar yakalamak pek de şaşırtıcı değildir.
Tabii Moiseyev ve Riverdance
gibi belli “tür”lerin öncüsü olan toplulukları seyretmek, koreografik yaratıcılık,
iyi icra ve profesyonelliğin, sahne etkisi oluşturmada yeterli olduğunu
hatırlatma işlevi görüyor. O gece sahnede ışık şovlarına, bangır bangır
perküsif müziklere, göz boyayıcı efektlere ihtiyaç duymayan Moiseyev dansçıları
bütünüyle virtüozite sergilediler. Daha da önemlisi, bunu seyircinin gözümüze
sokmadan yaptılar! Yetenekli-yeteneksiz, solist-corps de ballet dansçı ayrımları
yoktu sahnede. Alışık olduğumuz üzere, önde akrobasi yapan “yetenekli” ve tabii
ki teşhirci(!) solistler ile arkadaki “yeteneksiz”lerden oluşan “folklorcu”
korosu gibi ayrımlar yoktu. Topluluk, teatral niteliği ağır basan sahnelerde sıcak
atmosferler oluşturabildi. Bu tür sahneler ile seyircinin daha aşina olduğu dansların
sergilendiği sahnelerde daha fazla alkış aldı.
Keşke daha fazla dans meraklısı
seyredebilseydi gösteriyi, benzerleriyle karşılaştırma imkȃnı bulabilseydi. Bu
bir buçuk saatlik gösteri, dünyaya yayılan bir estetik modeli tanıtan, tarihsel
öneme sahip bir topluluğun sahneleme anlayışını ortaya koyan bir koreografi dersi niteliğindeydi…
NOTLAR:
*Görsel kaynak
linkleri (sırasıyla): http://rusfestistanbul.org/2013fest/?portfolio=thethief,
http://www.cnnturk.com/2013/kultur.sanat/diger/04/16/rus.kulturu.festivali.istanbul.da.basladi/704364.0/,
http://www.timeoutistanbul.com/sehirdenevar/etkinlik/28854/Igor-Moiseyev-Rus-Halk-Danslar%C4%B1-Toplulu%C4%9Fu
http://www.timeoutistanbul.com/sehirdenevar/etkinlik/28854/Igor-Moiseyev-Rus-Halk-Danslar%C4%B1-Toplulu%C4%9Fu
* Gösteriyi kaçıranların şu 15 dakikalık
video’ya bir göz atmalarını tavsiye ederim: http://www.youtube.com/watch?v=HtHB-r3QGsw